20 tammikuuta 2014

Ruokavalion säätöä

Kirjoitin viime viikolla toisessa blogissani siitä, että kävin ravitsemusasiantuntijan luona tekemässä ravintomittausanalyysia. Analyysistä voitte käydä lukemassa Pinkit korkokengät blogissani eli siitä kirjoitin täällä.

Kun todettiin elimistöni olevan hapan, niin jotain tarttis tehdä. Päätimme aloittaa elimistön puhdistamisen ensiksi Detox-kuurilla, johon kuuluu olennaisena osana se, että kuurin aikana saa syödä. Se on minulle tärkeintä, itse en vaan pystyisi olemaan syömättä. Kun on opetellut säännöllisen syömisrytmin (5 x päivässä), niin sillä meiningillä jatketaan edelleenkin.

Seuraavat pari viikkoa syön kasvis-hedelmä-marja-pähkinä-manteli-soijamaito-riisimaito pitoisesti. Lisäksi sitten tähän kuuriin kuuluu muutakin rituaaleja. Tärkeää on myös runsas vedenjuonti.

Mun onneni on se, että parin vuoden aikana mä olen tottunut muutenkin jo terveellisiin ruokiin, joten harppaus tähän oli nyt itselleni helppo. Hedelmiä olen syönyt tosi vähän viimeisten parin vuoden aikana, mutta nyt niitä olen lisännyt taas ruokavaliooni. Hieman taas alkuun mietin, että apua mä en saa syödä rahkaa, mitä olen syönyt viimeisen parin vuoden aikana melkeinpä joka päivä. Nyt kuitenkin sitten soijamaitoa, riisimaitoa ja mantelimaitoa on tullut maistettua.

Välistä on vaan pakko vähän testasilla, että mikä on itselleen se paras ruokavalio. Musta tuntuu, että mä olen pikkuhiljaa menossa tähän suuntaan enemmän. Tosin haluan kyllä lisätä broiskun ja kalan näiden lisäksi (sitten taas parin viikon päästä).



Kahvinkin olen nyt ainakin toistaiseksi vaihtanut vihreään teehen. 
Voisi varmaan kokeilla myös muita teelaatujakin.


Mitä sitten näistä raaka-aineista voikaan tehdä?
Olen lisännyt ruokavaliooni aika paljon vihreää. Saatan syödä mm. lehtikaalia lisukkeineen, vihersmoothieta,  hedelmäsalaattia soijajugurtin kera, sosekeittoja tai ananasta raejuuston kera. 
Hyvänä apuna mulla on taas jälleen kerran Katin ja Tiinan Parempaa ruokaa kirja, josta voin valita välipaloja tai pääruokia silloin, kun en itse keksi, että mitä näistä aineksista voisin tehdä.




Katsotaan, että mitä sitten tämän kahden viikon jälkeen jatketaan, kun on elimistöä saatu puhdistettua.

Eipä sitten muuta kuin Skool terveydellisesti. 



Maiju

4 kommenttia:

  1. Kuulostaa hyvältä tuollainen kuuri :) Itse olen liian laiska vahtimaan syömistäni, mutta löysin neutraloimiseen helpon konstin. Aloe vera geeli. Itselläni ainakin toimii todella hyvin. Olen kuullut mitä pahemmalle se geeli aluksi maistuu, sen happamampi elemistösi on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen jo niin kauan vahdannut syömisiä, että ei ollut suuri kynnys. Suurin kynnys ehkä oli vähentää proteiinin määrää ;)

      Poista
  2. Skool! Ihanan värikästä ruokaa :) Katsoitko Yle Teemalta paastodokkarin viime viikolla? Ehdottomasti katsomisen arvoinen, jos jäi väliin http://areena.yle.fi/tv/2108960

    Minulla on samanmoinen detox alkamassa 2.2., odotan jo kovasti (ilolla ja kauhulla)..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Värikästä on ja se ja se tuo mukanaan positiivista energiaa. En katsonut, pitääkin katsoa. Mä olen kolmessa päivässä saanut paljon energiaa, sääli mun työkavereita... Ne joutuu kestämään mua ylienergisenä.

      Poista